چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد
سرخط خبرها

ملاقات با نهنگ‌های مُرده | تلاشی برای رونق صنعت شکار نهنگ

  • کد خبر: ۴۷۶۵۴
  • ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
ملاقات با نهنگ‌های مُرده | تلاشی برای رونق صنعت شکار نهنگ
در طول دهه ۱۹۵۰ اجساد نهنگ‌ها در سراسر اروپا گردانده می‌شد تا صنعت شکار نهنگ را که در طول جنگ‌جهانی دوم افول کرده بود، دوباره رونق بخشند.
عاطفه همایونی | شهرآرانیوز؛ در طول دهه ۱۹۵۰ اجساد نهنگ‌ها در سراسر اروپا گردانده می‌شد تا صنعت شکار نهنگ را که در طول جنگ‌جهانی دوم افول کرده بود، دوباره رونق بخشند. این داستان از سال ۱۹۵۲ در تروندهایم نروژ آغاز شد. سازمانی مرموز که هنوز هم ناشناخته است، ۳ نهنگ تیغ‌باله را در ساحل تروندلاگ صید کرد. پس از آوردن نهنگ‌های صیدشده به ساحل، تیمی از دانشمندان به‌سرعت ۷۰۰۰ لیتر خون آن‌ها را تخلیه کرده و آن را با فرمالین جایگزین کردند؛ محلولی که برای حفظ بافت‌ها و پوست پس از مرگ استفاده می‌شود. احشا و اندام‌های این نهنگ‌ها، ازجمله کبد شش‌تنی و زبان دوونیم‌تنی آن‌ها، از بدنشان خارج شد.
 
برای جلوگیری از پوسیدگی بافت‌ها، وسایل سرمایشی داخل فضای توخالی بدن آن‌ها قرار داده شد. نهنگ‌ها برای شروع سفر ادیسه‌وار بیست‌ساله خود در سراسر اروپا، درون تریلی‌های سی‌متری یخچال‌دار جا گرفتند که گفته می‌شود بزرگ‌ترین تریلی‌های جهان در آن زمان بود.

این ۳ نهنگ (هرکول، جالوت و یونس) در طول سفر خود صاحبان مختلفی داشتند. گاهی اوقات از آن‌ها برای مقاصد آموزشی استفاده می‌شد و گاهی برای یک نمایش کناره عجیب‎وغریب در یک سیرک به نمایش گذاشته می‌شدند. در آن روز‌ها این ۳ نهنگ مرده بسیار محبوب بودند. بازدید‌کنندگان برای دیدن نهنگ‌ها در پارکینگ‌های خودرو‌های اسقاطی یا زمین‌های بزرگ چمن مانند پیست‌های مسابقه، باید هزینه ورودی پرداخت می‌کردند. در یک هم‌آرایی وحشتناک، ابزار‌های کشتار نهنگ مانند زوبین و دیگر وسایل صید، در کنار این نهنگ‌ها به نمایش درمی‌آمد.

جالوت آخرین‌بار در ایتالیا دیده شد. صاحبان هرکول، که در سیرکی در اسپانیا به نمایش گذاشته می‌شد، تصمیم گرفتند پیش از تجزیه کامل، او را در یک کوره عظیم بسوزانند. درباره یونس، اما این احتمال وجود دارد که او را در آینده دوباره ببینیم. او از ۴ دهه گذشته در یک انبار نگهداری می‌شود و هنوز هم به‌عنوان نهنگی که ۷۰ سال پیش مرده است، وضعیت بسیار خوبی دارد.

صید نهنگ تیغ‌باله، مانند دیگر نهنگ‌های بزرگ، در قرن بیستم بسیار رواج داشت و در نتیجه این کار، اکنون گونه‌ای در معرض خطر انقراض است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که بیش از ۷۲۵ هزار نهنگ تیغ‌باله در نیمکره جنوبی زمین، بین سال‌های ۱۹۰۵ و ۱۹۷۶ صید شده‌اند و تا سال ۱۹۹۷ فقط ۳۸ هزار نهنگ جان سالم به‌در برده‌اند. به‌دلیل تأثیرات صید نهنگ و سرعت تولیدمثل پایین آن‌ها، پیش‌بینی می‌شود که اندازه کلی جمعیت زیرگونه‌های نهنگ تیغ‌باله در نیمکره جنوبی تا سال ۲۱۰۰، ۵۰ درصد کمتر از جمعیت کلی آن‌ها پیش از صید نهنگ‌ها باشد.
 

ملاقات با نهنگ‌های مُرده
در کنار جسد، ابزار‌های شکار مانند نیزه مخصوص صید نهنگ به نمایش گذاشته می‌شد.
 
ملاقات با نهنگ‌های مُرده
افسر پلیس در حال خواندن تابلو هشدار درباره لمس نهنگ پر از فرمالین.
 
ملاقات با نهنگ‌های مُرده
کودکان در حال تماشای نهنگ مرده.
 
ملاقات با نهنگ‌های مُرده
دکتر رولف هاینریش در حال بررسی داخل گلوی نهنگ.
 
ملاقات با نهنگ‌های مُرده
کودکان در دهان «یونس».
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->